TANKAR...HUR MAN FINANSIERAR EN VERKSAMHET OCH VART

Min första tanke var att vända mig till kommunen, ansöka om pengar för att starta upp projektet. Trollhättans stad har en "pengapåse" vid namn ungdomspengen där man kan få möjlighet att just ansöka för ett sådant projekt jag var ute efter att starta.

Är du 12-25 år? Vill du anordna ett kultur- eller fritidsevenemang? Behöver du ekonomiskt stöd för att kunna genomföra ditt

projekt? Sök Ungdomspengen!

Kultur- och fritidsnämnden i Trollhättan har sedan 2006 avsatt 400 000 kr till Ungdomspengen, en årlig pott för kultur- och fritidsarrangemang ”av unga – för unga”. Ungdomspengen kan sökas när som helst under året och ansökan har en kort behandlingstid (ca 2-6 veckor). Förutom ekonomiskt stöd (förlusttäckning) kan du få hjälp med lån av Trollhättans Stads lokaler och/eller teknik, coaching i genomförandet av ditt projekt och kontakt med andra aktörer som kan vara till hjälp vid ditt arrangemang.

VEM KAN SÖKA UNGDOMSPENGEN?

Du/ni som är mellan 12 och 25 år, bor i Trollhättans kommun och vill sätta igång och på egen hand genomföra ett projekt som når många unga. Både privatpersoner och föreningar kan söka stöd.
VILKA TYPER AV ARRANGEMANG GÄLLER DET?

- Kultur- och fritidsarrangemang eller projekt som genomförs i Trollhättans kommun och som är öppna för en stor grupp unga.
- Arrangemang/projekt som inte är skolprojekt som betygsätts.
- Arrangemang/projekt där initiativet kommer från någon eller några Trollhättebor i åldern 12-25 år.

HUR STORT STÖD KAN UNGDOMSPENGEN GE?

Beviljat stöd anpassas helt till det enskilda arrangemangets/projektets storlek och art.

http://www.n3trollhattan.se/kreativcoaching/ungdomspengen


I rätt tid för mina dj planer stod N3 kulturhus färdigt, det visade sig vara en fantastisk byggnad för kultur riktad mot unga. Att söka pengar för att belägga verksamheten på någon fritidsgård var inte för mig det ultimataste draget utan självklart skulle verksamheten vara på N3. Huset ligger centralt och ungdomar kan ta sig via buss ända fram till entré dörren. Man kan säga att det fanns ett undermedvetet tänkande på att integrera, få ungdomarna intresserade av kulturhuset helt enkelt. Detta kan låta konstigt för den som inte är insatt men för att göra en lång historia kort:



För mig lät detta som en klockren grej, driva en ansökan och belägga det på det nya kulturhuset N3. En "vinn vinn" situation helt enkelt. Men någon stans på vägen så kunde det bli trigsigt att ansöka för just en dj rigg, skulle det hålla inom ramarna för vad man kunde ansöka var den stora frågan. Detta var ju trotts allt ett inköp, vilket ioför sig skulle vara ett ganska bra inköp då det ständigt hyrs in dj bord till arrangemang. Som ni kanske redan vet så är detta dyra grejer, och man kommer snabbt upp i ganska stora summor vid ett par tillfällen av inhyrningar.
Någonstans förstod jag att detta skulle bli svårt att genomföra, det är ju inte vardag man får ett samtal av denna kaliber:
"- Tjenare, läget!? mitt namn är Kim, jag jobbar som fritidsledare och har sett ett stort behov av intresse för en dj studio bland ungdomarna i Trollhättan. Skulle vilja ha 50.000 till en dj rigg och en studio lokal på N3 kulturhus tack, jag kan börja imorgon."

Kan bli svårt att ta in en sådan summa om man inte tidigare har erfarenheter av dj prylar. Samtidigt som jag är den där envisa killen som drar i varenda tråd för att komma till en lösning. Kanske kunde jag tänka om, inte slå på stort utan kolla på lite billigare alternativ för mixerbord. Iners inne förstod jag att den där ansökan på 50.000 kr bara var en dröm som aldrig skulle bli till verklighet, hur många trådar jag än drog i så skulle det nästintill bli omöjligt...

Sociala Medier


@thndjprojekt
      
Vi gillar att följas...